Suomi Svenska English

Frågor och svar (FAQ)

1. PDF FAKTURANS LAYOUT

Det finns två layout att välja mellan för PDF fakturorna. Den gamla passar med kuvert som har ett litet fönster för adressen, medan den nya passar för kuvert med stort fönster. Layouten kan väljas i tjänsten under "Inställningar / extra / Ändra PDF-fakturans utseende / PDF fakturornas layout".

Visa / göm bild

2. PRINTTJÄNSTEN

Ifall din kund inte har något e-fakturakonto och ingen e-postadress, kan du ändå skicka pappersfakturor automatiskt. Då måste du aktiver Print&Send printtjänsten, vilket görs under "Inställningar / extra / Printtjänst".

3. INGEN SKICKNING

Ifall du vill själv förmedla fakturan till kunden, kan du sätta ett kryss i rutan "Ingen skickning" då du skapar fakturan. I annat fall skickas fakturan automatiskt till vår förmedlingsserver, som försöker förmedla fakturan till kunden.

Visa / göm bild

4. UPPDATERA KUNDINFORMATION

Du kan lätt kontrollera ifall en kund har ett e-fakturakonto genom att klicka på "Uppdatera kundinformation" i kundregistret. Ifall kunden hittas i databasen, visas möjliga ändringar med grön bakgrundsfärg, varefter du kan antingen godkänna eller avslå ändringarna.

Visa / göm bild

5. REDIGERING AV FAKTURA

Ifall du redigerar en faktura som redan skickats och sätter ett kryss i rutan "Skapa kreditnotering", kommer en kreditnotering att skapas automatiskt och den nya, redigerade fakturan kommer att få ett nytt nummer.

6. PÅMINNELSEFAKTURA

Tjänsten markerar automatiskt fakturor som förfallit med statusen "Förfallen". Då kan du på fakturahanteringssidann hitta funktionen "Fakturapåminnelse" som automatiskt lägger till ditt företags förseningsränta samt påminnelseavgift. Efter det kan fakturan skickas pånytt.

Visa / göm bild
Integritetspolicy